Por qué é necesario o movemento para as nosas crianzas? E falamos de crianzas menores de 6 ou 8 anos, o que non significa que o movemento non sexa importante para todas as crianzas e mesmo para as adultas, pero non é o rango que nos ocupa aquí agora. Pois porque é a través do movemento que se produce o desenvolvemento xeral da persoa e, en particular, as conexións cos centros superiores do cerebro, encargados de operacións abstractas, as académicas e intelectuais:
E ben sabido que o bebé nace inmaduro, isto é así porque, se agardara ao seu término, coma outros mamíferos, que xa camiñan nos primeiros minutos, a cabeza non cabería polo canal de parto. Entón dícese dos primeiros 9-18 meses, a xestación externa. Nese periodo o novo Ser ten que, primeiramente, asegurar a súa supervivencia. Os reflexos son respostas innatas e estereotipadas a estímulos específicos, e asisten ao neno ate os 3 anos e medio de vida.
Os reflexos primitivos aparecen durante a vida uterina e deberían inhibirse antes do ano de idade son os mestres máis elementais das habilidades motoras básicas, interveñen nos movementos do feto ao momento de navegar o canal de parto, no momento de buscar o pezón e succionar, no momento de pechar os dedos para agarrar algo, de levantar a cabeza, da preparación para o gateo, etc. O reflexo impele ao bebé ao movemento, e, canto máis practique, canto máis se mova, máis control do movemento terá.
Nos primeiros anos de vida a tarea do bebé será o control corporal: o equipamento dos reflexos e a práctica diaria incesante autodirixida (o bebé só para cando dorme) levaranno a través de millóns de intentos, ensaios e erros a aprender a levantar a cabeza, xirar sobre sí mesmo, reptar, camiñar, agarrar e soltar un obxeto, camiñar.... A traves do control postural e a xesión do tono muscular e a gravidade coñecerá o bebé o seu límite físico e o seu lugar no espacio. Todo autoxestionado. E todo a través do movemento.
Unha vez que se controle a postura erguida as mans libéranse e poden dedicarse a actividades manipulativas, a partir de ese intre, a crianza poderá prestar atención ao desenvolvento de capacidades propiamente humanas: camiñar, falar e usar a linguaxe simbólica.
As conexións cos centros superiores do cerebro só están tenuemente establecidas ao momento de nacer, levará moitos anos de práctica e experiemtación sensoriomotriz ata que se constrúa unha estrutura solida perfectamente cableada, que responda con precisión e coordinación corpo-mente, áos múltiples desafíos que o mundo porá diante. A xenética proporciona un borrador, as experiencias e as oportunidades que nos brinde o entrono posibilitarán a construcións desa estrutura. É o que chamamos educación.
O coñecemento da propia posición no espacio é un puntal fundamental para abordaxe de capacidades cognitivas superiores, e aquel depende do equilibrio e o sistema vestibular. e, qué é o equilibrio se non a forma máis avanzada de control do movemento?
Durante os primeiros 5 anos devida, a crianza é a nai da persoa que acabará sendo. Arnold Gessell (1984)
Ningún comentario:
Publicar un comentario